Masz już trochę lat i pewne doświadczenia związane z jąkaniem. Mogą być one neutralne (ani dobre, ani złe), czasem nawet zabawne, ale być może spotkała cię jakaś przykrość lub poczucie bezsilności, smutek, złość z powodu jąkania i nie wiedziałeś, jak się zachować, co zrobić. Poniżej dowiesz się, jak sobie poradzić w niektórych sytuacjach. Poznaj historie dzieci, które się jąkają i sprawdź, czy mógłbyś zrobić to, co one.
Jak rozmawiać o jąkaniu z bliskimi?
Zdarza się, że dzieci nie rozmawiają o swoim jąkaniu z osobami bliskimi. Jeśli ty również do tej pory nie czułeś takiej potrzeby lub nie chciałeś o tym rozmawiać, to zachęcamy cię do przełamania się i podjęcia rozmowy o niepłynności. Jeśli chciałbyś porozmawiać, ale nie wiesz, jak to zrobić, poniżej przedstawiamy pomocny sposób, aby to uczynić.
Aneta od trzech lat się jąka. Nie rozmawiała do tej pory o tym z rodzicami, którzy również nie podejmowali tego tematu. W końcu jednak postanowiła przełamać milczenie i spróbować się otworzyć.
– Mamo, mam sprawę. Możemy porozmawiać?
– Tak słońce, co słychać?
– W porządku. Chciałam ci co-coś powiedzieć. Jestem już duża i wiem, że się ją-jąkam. Jest mi smutno, gdy nie umiem wydobyć z sieeebie jakiegoś dźwięku, albo tak jak przed chwilą przedłużam jakąś głoskę. Czasami, gdy zależy mi na tym, aby po-powiedzieć coś szybko, jąkam się najmocniej i to mnie bardzo denerwuje – powiedziała dziewczynka.
– Rozumiem, to musi być dla ciebie bardzo trudne.
– Tak, to jest trudne. Chciałabym mówić jak moje koleżanki, tak lekko i łatwo.
– Wiem, Anetko, ale może twoje koleżanki chciałyby tak ładnie tańczyć jak ty? Każdy jest w czymś dobry. Choć mówienie sprawia ci czasami trudność, to są inne rzeczy, które wychodzą ci bez problemu, w których jesteś bardzo dobra. Pamiętaj, że zawsze możesz na mnie liczyć! – odpowiedziała mama.
Instrukcja obsługi, czyli jak to zrobić krok po kroku
- Powiedz, że chciałbyś porozmawiać o czymś dla ciebie ważnym (na przykład: o jąkaniu, o jakiejś innej trudności).
- Opisz, co się dzieje (na przykład: sytuację, która się wydarzyła na boisku szkolnym).
- Nazwij swoje uczucia (na przykład: czułem się zmartwiony, byłem wesoły).
- Nazwij swoje myśli (na przykład: pomyślałem, że jestem do niczego, że jestem lubiany, że to mi się uda).
- Wysłuchaj swojego rozmówcę, rozmawiaj z nim.
Jąkam się – jak poprosić o pomoc logopedę?
Michał pewnego dnia stwierdził, że ma już dosyć swojego jąkania. Powtarzanie części słów w nieskończoność było dla niego bardzo uciążliwe. Postanowił coś z tym zrobić, ale nie wiedział, do kogo się zwrócić o pomoc. Pomyślał o tym, że w szkole jest taki specjalny nauczyciel zwany logopedą, który zajmuje się mówieniem. W końcu na czwartej przerwie zdobył się na odwagę i poszedł do gabinetu logopedy. Zapukał do drzwi, po czym otworzył je i wszedł do środka.
– Dzie-dzie-dzie-dzień dobry – powiedział nieśmiało.
– Dzień dobry! My się chyba nie znamy. Co cię do mnie sprowadza? – zapytał logopeda.
– Chciałbym za-za-zapytać, czy mogę się do pana zapisać na zajęcia, ponieważ ją-jąkam się.
– Oczywiście! Daj mi chwilkę, zerknę tylko na plan twój plan lekcji i ustalimy jakiś termin spotkań. Jak się nazywasz i do której chodzisz klasy?
– Jestem Michał. Chodzę do-do drugiej B – odpowiedział.
– Dobrze, możemy się umówić na wtorki o godz. 14:00. Zapisać ci na kartce?
– Tak, po-po-poproszę.
– To jesteśmy umówieni. Cieszę się, że do mnie przyszedłeś – logopeda uśmiechnął się do chłopca.
Instrukcja obsługi, czyli jak to zrobić krok po kroku
- Porozmawiaj z rodzicami lub nauczycielem o tym, że chciałbyś uzyskać pomoc w związku z tym, że się jąkasz.
- Zapytaj ich, do kogo możesz zwrócić się o pomoc, aby rozpocząć terapię.
- Możliwe, że dostaniesz kontakt do logopedy w szkole. Znajdź go.
- Przedstaw się i wyjaśnij, po co do niego przychodzisz.
- Umów się na spotkanie.
- Systematycznie uczestnicz w zajęciach.
Jak poczuć się lepiej na lekcji?
Małgosia jest dobrą uczennicą. Dużo wie na różne tematy, ma wiele do powiedzenia, ale w klasie choć często zna odpowiedź na postawione przez nauczycielkę pytanie, boi się podnieść rękę do góry. Możliwość zabrania głosu w trakcie lekcji przy dwudziestoosobowej klasie paraliżuje ją. Bardzo chciałaby podzielić się swoimi przemyśleniami, ale ma wiele obaw o to, czy mówiąc, nie zająknie się. Trochę wstydzi się swojego jąkania i nie chciałaby, aby inni je usłyszeli. Dlatego porozmawiała ze swoją wychowawczynią o tej sytuacji:
– Proszę pani, boję się zgłaszać do odpowiedzi.
– Małgosiu, ale dlaczego? – zapytała nauczycielka.
– Bo ja się jąkam i nie chcę żżżeby inni to usłyszeli.
– Rozumiem. Jak mogę ci pomóc?
– Czy mogę się zzzgłaszać, kiedy tylko będę znała odpowiedź, ale zabiorę głos tylko wtedy, kiedy będę czuła się na siłach? Czy może mnie pani o to zapytać, to znaczy zadać pytanie, czy chciałabym o-o-odpowiedzieć wtedy, kiedy się zgłaszam? – zaproponowała dziewczynka.
– Oczywiście, możemy się też umówić na jakiś specjalny znak, który mi pokażesz, gdy będziesz gotowa. Dasz mi wtedy jasny sygnał, czy chcesz mówić, czy nie.
– Tak, to dobry pomysł, dziękuję.
Instrukcja obsługi, czyli jak to zrobić krok po kroku
- Nie bój się rozmawiać o lęku przed mówieniem.
- Zastanów się nad rozwiązaniami sytuacji.
- Porozmawiaj z nauczycielem o swojej trudności.
- Wspólnie znajdźcie najlepsze rozwiązanie.
Jak odpowiedzieć na pytanie: „A czemu ty tak mówisz?”
Adam poszedł do klasy pierwszej. Trafił do jednej klasy z kilkoma kolegami i koleżankami z przedszkola, ale większość dzieci była mu nieznana. Podczas jednej z rozmów z nowym kolegą mówił w normalny dla siebie sposób – od czasu do czasu jąkając się. Kolega po chwili zapytał go:
– A czemu ty tak mówisz?
– Bo ja się jąkam – odpowiedział spokojnie Adam.
– Co to znaczy? – zapytał zaciekawiony kolega.
– To znaczy, że czasami potykam się na słowach albo blokuję się na nich. Po prostu po-po-potrzebuję trochę więcej czasu na wygadanie się. To wszystko.
– Okej – odpowiedział rówieśnik i rozmawiali dalej.
Instrukcja obsługi, czyli jak to zrobić krok po kroku
- Pamiętaj, że nie wszyscy znają się na jąkaniu. Ludzie słysząc twoje wypowiedzi, mogą po prostu być ciekawi, co się dzieje. Mogą też nie wiedzieć, jak się zachować.
- Możesz spokojnie wyjaśnić im, że się jąkasz i na czym dokładnie twoje jąkanie polega (na przykład: powtarzasz części wyrazów).
- Możesz podpowiedzieć rozmówcy, co mógłby dla ciebie zrobić, aby mówiło ci się lepiej (na przykład: chciałbym, abyś na mnie patrzył, gdy rozmawiamy).
- Ciesz się rozmową!
Co zrobić, gdy ktoś ci przerywa?
Tomek, Karol i Grzesiek często ze sobą rozmawiają. Mają wiele wspólnych tematów i bardzo się lubią. Jednak Tomek się jąka i potrzebuje więcej czasu na to, by wyrazić swoje myśli. Grzesiek natomiast jest niecierpliwy i często przerywa Tomkowi. Chłopiec podczas zajęć z logopedą dowiedział się, co może zrobić w takiej sytuacji.
– Ta gra jest po prostu genialna! Mógłbym grać w nią godzinami. – powiedział z entuzjazmem Karol.
– Zga-zga-zgadza się, też ją baardzo lu-lubię. Zwłaszcza ten moment w któ-którym wojownik… – Tomek nie dokończył wypowiedzi, bo przerwał mu Grzesiek – Tak, właśnie, wojownicy wymiatają! – powiedział.
– Lubię kiedy móój wojownik strzela z łu-łuku – Tomek kontynuował do chwili, kiedy Grzesiek chciał ponownie mu przerwać, ale nie zdążył tego uczynić, ponieważ Tomek wykonał gest – pokazał podniesiony do góry palec wskazujący i powiedział:
– Zaczekaj, nie skończyłem!
Instrukcja obsługi, czyli jak to zrobić krok po kroku
- Zastanów się, które sytuacje ci przeszkadzają (na przykład: przerywanie wypowiedzi).
- Wymyśl mądry sposób na pokonanie trudności (na przykład: powiedzenie – jeszcze nie skończyłem).
- Działaj mądrze! Walcz o siebie!