Praca

Jak poradzić sobie podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Czy ujawnić swoje jąkanie?
Chcesz zmienić pracę, ale martwisz się, że jąkanie stanie temu na przeszkodzie?
Co robić, gdy wątpisz w swoje umiejętności komunikacyjne?
Czy rozmawiać w pracy o jąkaniu? Jeśli tak, to jak i kiedy?

W tym miejscu podpowiemy ci, co możesz zrobić, aby lepiej funkcjonować z jąkaniem w środowisku zawodowym.

W każdym zawodzie można spotkać osoby, które jąkają się. Wielu sławnych i poważanych ludzi na całym świecie miało taką cechę. Nie brakuje także sławnych Polaków z jąkaniem. Osoby te są doskonałym dowodem na to, że pomimo jąkania można osiągnąć sukces! Może okazać się bowiem, że jąkanie niesie ze sobą wiele korzyści, np. nabycie umiejętności radzenia sobie z niepłynnością mowy może przyczyniać się do większej odporności psychicznej oraz kreatywności.

Jeśli szukasz pracy lub zastanawiasz się nad odejściem z obecnej, sama myśl o odbyciu rozmowy kwalifikacyjnej może wzbudzać u ciebie lęk. Jest to zrozumiałe, tym bardziej, że te same obawy ma wiele osób, które nie doświadczają jąkania! Mamy dla ciebie kilka wskazówek, które pomogą zmienić nastawienie do takich rozmów na bardziej korzystne – chodzi przecież o twoją przyszłość oraz satysfakcję!

Jeśli starasz się o pracę, nie patrz na swoje umiejętności i doświadczenie przez pryzmat jąkania. Nie zniechęcaj się, gdy w ogłoszeniu pracodawca wymaga doskonałych umiejętności komunikacyjnych, bo dobra komunikacja to nie to samo, co płynność. Pracodawca może potrzebować takich umiejętności jak analiza i prezentacja danych, umiejętność aktywnego słuchania, współpraca przy rozwiązywaniu problemów, umiejętność zarządzania zespołem. To są umiejętności komunikacyjne. Co więcej, może okazać się, że twoja komunikacja jest na całkiem dobrym poziomie – pamiętaj, że obejmuje ona nie tylko mowę, ale również takie kwestie jak słuchanie, mowa ciała, wyraz twarzy, ton głosu. Dobra komunikacja to też umiejętność dzielenia się odpowiednimi informacjami, a nie tylko umiejętność prowadzenia rozmów.

To, czy ujawnić w dokumentach aplikacyjnych fakt, że się jąkasz, zależy wyłącznie od ciebie. Jeśli zdecydujesz się wspomnieć o tym podczas ubiegania się o pracę, przedstaw niepłynność w pozytywnym świetle. Podkreśl to, że jąkanie:

  • pomogło ci w rozwoju i wzmogło determinację w dążeniu do celu;
  • rozszerzyło twój zasób słownictwa;
  • pomogło ci doskonalić umiejętność tworzenia tekstów pisanych;
  • pomogło ci stać się bardziej empatycznym, odpornym psychicznie i uczyniło z ciebie doskonałego słuchacza;
  • zachęciło cię do nauki nowych umiejętności, np. przygotowywania i wykonywania prezentacji publicznych.

Jeśli pracujesz, najpewniej twoi współpracownicy już dawno zauważyli, że się jąkasz. To, co możesz zrobić, to pomóc im zrozumieć, czym jest niepłynność mowy. Oni prawdopodobnie nie mają pojęcia, jakie to uczucie jąkać się lub jaki ma to wpływ na twoje codzienne życie. Ludzie lepiej zrozumieją twoje zachowania (np. długie przerwy podczas wypowiedzi czy wolniejsze reakcje słowne), jeśli dostarczysz im niezbędnej wiedzy na temat twoich trudności w wypowiadaniu się. Mów więc otwarcie o swoim jąkaniu! Na początku możesz zacząć od kolegi, z którym masz najlepszy kontakt. Jeśli poczujesz gotowość, powiedz o tym także swojemu przełożonemu. Szczerze wyrażaj swoje obawy dotyczące pewnych obszarów pracy – jeśli jest to korzystanie z telefonu lub prowadzenie prezentacji, powiedz o tym przełożonemu i wspólnie z nim postaraj się znaleźć rozwiązanie. Jest duża szansa, że doceni twój profesjonalizm i chęć szukania rozwiązań. Poinformuj go oraz współpracowników o tym, jak mogą cię wesprzeć, powiedz o wszelkich zmianach, które mogłyby ci pomóc, na przykład ciche miejsce do wykonywania połączeń telefonicznych, prezentacja z kolegą lub w grupie, kurs wystąpień publicznych.

Pamiętaj, aby po wykonaniu zadań przyjrzeć się temu, co poszło dobrze, a co następnym razem mógłbyś zrobić inaczej, lepiej. Możesz również poprosić o informację zwrotną zaufanego współpracownika. Poszukując rozsądnych rozwiązań, wniesiesz większy wkład w życie firmy, a tym samym osiągniesz większą satysfakcję!

Jeśli będziesz unikał tematu jąkania jak ognia, ludzie pójdą za twoim przykładem i czując, że nie chcesz o tym rozmawiać, prawdopodobnie nie zapytają o to, co ci pomaga. Jeśli czujesz opór przed bezpośrednią rozmową, zostaw w widocznym miejscu ulotki informacyjne, dzięki którym współpracownicy dowiedzą się czegoś więcej o wciąż stereotypowo postrzeganym jąkaniu.

Jako pracownik masz prawo do tego, aby traktowano cię w pracy tak, jak inne osoby. Jeśli jest inaczej, takie zachowania mogą nosić znamiona dyskryminacji lub mobbingu, co jest wystarczającym powodem do podjęcia stosownych kroków prawnych. Jako osoba jąkająca się masz prawo poprosić o rozsądne dostosowanie warunków pracy, dzięki którym łatwiej będzie ci wywiązywać się z powierzonych zadań.
Pamiętaj, że masz też prawo do wyrażania swoich poglądów, tak samo jak wszyscy inni!

Ciekawe informacje znajdziesz również tutaj.